jump to navigation

Jalur Intelektual Islam Mac 4, 2006

Posted by ummahonline in Artikel.
trackback

Oleh: Teguh Yudo

Tulisan ini sebenarnya merupakan ungkapan ketakjuban penulis terhadap karya-karya intelektual muslim, baik itu di abad pertengahan mahu pun di masa kini, namun juga kesedihan penulis atas beberapa hal. Ketakjuban penulis ini bukanlah tanpa dasar. Kerana, bila kita mempelajari karya-karya pemikir-pemikir terkenal, seperti Descartes yang sering dianggap sebagai orang pertama yang meletakkan dasar logik moden. Lalu, apabila membandingkannya dengan pemikir Islam abad pertengahan, maka beberapa pemikiran Descartes hanyalah pemikiran yang biasa. Dalam karya besarnya, Discours De La Methode (Discourse on Method), dalam bahagian IV (berisi spekulasi tentang eksistensi jiwa dan Tuhan), Descartes berpendapat bahawa kita dapat membayangkan seandainya diri kita tidak memiliki tubuh, namun kita tidak dapat membayangkan bila diri kita tidak ada (tidak memiliki eksistensi).

Dari pemikirannya tersebut, ia menyimpulkan bahawa akal fikiran manusia tidak bergantung terhadap materi apa pun, termasuk tubuhnya. Maka lahirlah ungkapannya yang terkenal, Cogito Ergo Sum (saya berfikir maka saya ada). Tetapi jauh beberapa abad sebelumnya Ibn Sina dalam karyanya, Isyarat, dalam bahagian III sudah berpendapat bahawa fikiran manusia berdiri independen terhadap tubuhnya. Penulis tidak dapat menyimpulkan apakah Descartes mengutip pemikiran Ibn Sina. Namun yang perlu ditekankan ialah kemampuan pemikir-pemikir Islam dalam berlogik sama hebatnya dengan pemikir-pemikir Eropah. Atau dengan kecenderungan sejarah, pemikir Islam jauh lebih baik.

Iklim yang kondusif bagi perkembangan intelektual, telah menghasilkan banyak pemikir Islam dengan pola fikir yang beragam. Salah satu iklim tersebut adalah perdebatan intelektual yang yang telah terjadi selama berabad-abad. Kita akan menyedarinya bila kita menelusuri pemikiran-pemikiran Islam dari abad pertengahan hingga kini. Pemikiran Islam abad pertengahan banyak bertempur dengan pemikiran Yunani seperti Aristotle, Socrates, Plato. Kerana pada masa kekhalifahan Ma’mun dari dinasti Abbasiyah, banyak melakukan penerjemahan besar-besaran terhadap karya-karya Yunani ke dalam bahasa Arab, sekaligus juga menjadikan kota Baghdad sebagai pusat ilmu pengetahuan. Maka muncullah nama-nama Ibn Sina, Ibn Rusyd, Al Farabi dan beberapa lainnya yang sering digolongkan ke dalam penganut Neo-Platonisme. Di sisi lain, pemikiran-pemikiran para teolog tidak tenggelam begitu saja. Tradisi pemikiran yang lebih banyak melakukan pendekatan naqliah (nash-nash Al Qur’an), yang oleh beberapa kalangan di golongkan ke dalam pendekatan ‘mistik’ (penulis sangat tidak setuju dengan pendapat tersebut), mulai diperkenalkan oleh Abu Hamid Ibn Muhammad Al Tusi Al-Ghazali atau yang lebih dikenal dengan nama Al-Ghazali.

Kemudian terjadilah pertempuran besar intelektual yang boleh dikatakan bermula ketika Al-Ghazali menerbitkan buku Tahafut al-Falasifa yang berisi kritik-kritiknya terhadap falsafah metafizik pemikir-pemikir Islam seperti Ibn Sina. Kemudian di sambut oleh Ibn Rusyd dengan melontarkan Tahafut al-Tahafut yang memuat kritiknya terhadap kritik-kritik yang dilontarkan oleh Al-Ghazali di dalam Tahafut al-Falasifah. Lebih lanjut, Al-Ghazali menengok ke arah etika. Dan ia menerbitkan karyanya yang monumental seperti Ihya’ ‘Ulum al-Din dan Mizan al- ‘Amal. Kehebatan Al-Ghazali tercermin dalam keaslian pemikirannya dalam Ihya’ ‘Ulum al-Din, yang banyak memakai nash-nash Al-Qur’an.

Apakah pertempuran intelektual telah berakhir begitu saja? Ternyata tidak, pemikir-pemikir Islam seperti Ibn Sina, Al Farabi dan Ibn Rusyd telah melahirkan pemikir-pemikir besar selanjutnya seperti Mulla Shadra yang kemudian berlanjut pada Murtadha Muthahhari. Sementara Al-Ghazali juga telah melahirkan pemikir-pemikir besar seperti Yusuf Al-Qardhawy. Di sini kita akan melihat dengan jelas perbezaan pola fikir, terutama dalam lapangan teologi, antara Murtadha Muthahhari dengan Yusuf Al-Qardhawy. Landasan pemikiran Al-Ghazali, The Tautology of Thought, sangat kental dengan pemikiran Yusuf Al-Qardhawy. Pemikirannya sering dianggap mewakili golongan Sunni. Sementara Murtadha Muthahhari lebih banyak memakai konsep metafizik emanatif-analitik, yang pemikirannya dianggap mewakili golongan Shi’ah. Dalam keadaan semacam ini, tentunya akan menimbulkan benturan hebat dialektik, yang juga pernah dialami oleh para pendahulu mereka, antara Ibn Sina, Ibn Rusyd dengan Al-Ghazali. Benturan ini akan semakin kuat lantaran di dalamnya ada unsur kecenderungan sejarah antara Sunni dengan Shi’ah.

Kenyataan berbicara bahawa pemikiran Al-Ghazali telah mewarnai hampir sebahagian besar umat muslim. Pengaruh dari dampak The Tautology of Thought Al-Ghazali yang berbaur dengan nilai-nilai keyakinan Islam dapat menciptakan pola fikir dogmatik-normatif. Pemikiran dogmatik-normatif memiliki kemungkinan dapat memerangkap kita kepada pemahaman yang hanya menitikberatkan forma dan bukan essensi. Ini mengingatkan penulis akan karya Muhammad Abdul Hakim Hamid. Dalam bukunya Zhahirah al-Ghuluw fi ad-Dien fi al-’Ashri al-Hadits, ia memberikan beberapa karakteristik dari kaum Khawarij. Di antaranya adalah suka mencela dan menganggap sesat, kemudian bersangka buruk (Su’udzan), lalu keras terhadap kaum muslimin. Di saat yang bersamaan, penulis juga ingat karya Abdullah al-Jumaili. Dalam karyanya yang diberi judul Badzlu al-Majhud fi Itsbat Musyabahah ar-Rafidhah lil Yahudi, di sini ia justeru menunjukkan sikap berburuk sangka dan menganggap sesat kaum Shi’ah dengan mengutip secara samar beberapa kalimat dari buku-buku kaum Shi’ah terutama mengenai konsepsi tentang Taqiyyah dalam Shi’ah. Yang menjadi pertanyaan bagi penulis sekarang, apakah metodologi berfikir Al-Ghazali telah menyebabkan dunia muslim, Sunni khususnya, memiliki cara berfikir semacam ini? Ataukah, pemahaman yang salah dari orang-orang yang mengaku Sunni terhadap metodologi Al-Ghazali.

Lalu bagaimana dengan keadaan muslim dewasa ini. Secara mudah, kita akan melihat fenomena di kalangan muslim yang lebih suka melihat forma pemikiran daripada essensi. Sebahagian besar dari muslim lebih suka memperdebatkan apakah dia itu seorang Shi’ah atau Sunni daripada melihat sebab-akibat pemikirannya dan juga gemar memilih ‘lari’ dari perdebatan intelektual, atau juga melakukan despotisme, tindakan koersif terhadap golongan yang minoriti secara sosial-politik. Sungguh menggelikan di telinga penulis ketika mendengar adanya pelarangan terhadap penjualan buku Nahj Al-Balaghah padahal isi dari Nahj Al-Balaghah adalah khutbah-khutbah dari Imam ‘Ali (‘Ali bin Abi Thalib). Namun kerana buku tersebut memiliki kecenderungan Shi’ah, maka ia disingkirkan. Menurut penulis pelarangan tersebut hanyalah cermin ketakutan semata-mata. Mengapa harus takut? Bukankah kita berani kerana benar dan takut kerana salah. Lalu, sebahagian besar muslim sering terperangkap dengan isu remeh-temeh, yang semuanya jelas memiliki unsur politik untuk melakukan despotisme raksasa kepada minoriti sosial. Kerana bagaimana mungkin kita menolak sesuatu, Shi’ah atau komunisme misalnya, tanpa kita mempelajarinya. Sekalipun kita mempelajarinya, sebahagian besar lebih sering mempelajarinya tidak secara cover both side. Pemahaman yang kita dapatkan hanya di maksudkan untuk memperkuat sentimen atau pun pra-posisi yang telah dibuat sebelumnya.

Mereka yang lebih memilih untuk menghindari perdebatan, salah satu alasannya adalah bahawa debat tidak diperbolehkan dan tidak ada dalam ajaran Islam. Lebih aneh lagi, ketika penulis mendengar alasan ini, justeru dari orang yang secara relatif pemahaman keislamannya lebih baik daripada penulis. Entah mereka belajar sejarah kebudayaan Islam atau tidak, yang pasti Islam abad pertengahan mengenal seni Munadharah, seni berdebat dalam Islam. Sekilas mengenai seni Munadharah ini, ada yang berpendapat bahawa seni tersebut merupakan kesinambungan dari tradisi Disputatio dari zaman Yunani. Namun, ada pula yang berpendapat bahawa tradisi itu merupakan tradisi murni dari umat Islam. Terlepas dari pendapat tersebut, dalam praktiknya, seni ini adalah tingkatan akademia yang harus ditempuh bagi setiap ilmuwan muslim untuk mendapatkan gelar Ra’is (posisi tertinggi dalam akademia keilmuan tertentu). Al-Syafi’i terkenal sebagai orang yang sering melakukan Munadharah, termasuk juga dengan Al-Ghazali. Dari telaah sejarah tersebut, sungguh tidak masuk akal untuk kita menghindari perdebatan. Kerana debat bertujuan untuk membangun tesis-tesis yang argumentatif dan bukan untuk memperkukuh konseptual pemikiran yang tanpa dasar.

Di sini penulis hanya mengungkapkan landasan fikirannya. Dan penulis tidak bermaksud untuk memperlebar jurang perbezaan. Kerana kesejarahan telah menciptakan kita pada koridornya masing-masing. Namun budaya perdebatan intelektual yang telah di bangun selama berabad-abad oleh intelektual muslim seperti Ibn Sina, Al-Ghazali, kemudian berlanjut pada Yusuf Al-Qardhawy dan Murtadha Muthahhari, sepertinya telah hilang dari jiwa muslim. Inilah yang kita sedihkan. Saat ini, sebahagian besar dari kita lebih suka menggunakan ‘isu’ dengan sentimen-sentimen keyakinan. Mengapa kita tidak memilih jalur dialektika, dialog atau mungkin debat. Walhal dahulu, Al-Ghazali ketika berumur 34 tahun telah menjadi ‘guru besar’ pada Madrasah Nidhamiyah di Baghdad (satu posisi akademia tertinggi dan terhormat pada ketika itu) melalui Munadharah (debat).

Komen-komen»

1. qahar - April 1, 2008

Saya sepakat bahwa dengan debat atau dialektika kita dapat semakin memperkaya wawasan. Dialektika itu haruslah di dukung dengan argumentasi yang baik, bukan gesekan simbolis, tapi menelisik jauh di tingkat esensi materi.


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: