jump to navigation

Syahid Mac 6, 2006

Posted by ummahonline in Surat Pembaca.
trackback

Oleh: Rafi AfifSeperti yang dilakukan oleh Para Anbiya’ (Nabi-Nabi), Para Auliya’ (Kekasih-kekasih Allah) yang mulia yang telah mengecapi kesempurnaan kemanusian yang di rasai mereka menerusi ruh mereka yang sentiasa menyaksikan ‘Pembuat sebab-sebab Musabbibal Asbab’. Para Syuhada juga menempuh jalan ini, seperti yang dijelaskan oleh Ayatullah Murtadha Muttahari dalam bukunya tentang mati syahid, beliau menjelaskan bahawa seorang syuhada juga telah mengecapi cinta Ilahi yang menyebabkan ruh mereka sentiasa rindu untuk kembali kepada Allah Ta’ala.

Namun mereka sendiri bersifat ingin berkorban apa sahaja termasuklah jiwa raga. Dengan inilah mereka mempersembahkan pengorbanan yang paling berharga dalam menghidupkan kembali jiwa manusia untuk berkorban demi Allah dan di jalan Allah. Mereka meninggalkan masej Ilahi kepada manusia melalui darah mereka, ia adalah pengorbanan yang paling agung dalam mana-mana kelas manusia yang berkhidmat kepada masyarakat demi keredhaan Allah.

Kerana nyawa adalah merupakan aset yang paling mahal bagi manusia. Persembahannya terhadap misi suci Islam yakni ketundukan kepada hakikat Yang Maha Esa melalui darahnya mengalahkan apa-apa sumbangan manusia dijalan Allah seperti buku, wang, tenaga dan sebagainya.

Dalam sebuah ayat Al-Quran menceritakan kepada kita bahawa ada sebahagian golongan manusia yang Allah cintai dan mereka juga mencintai Allah. Allah menjelaskan bahawa mereka berjihad dijalan-Nya. Di sini kita menemukan dua aspek yang berbeza iaitu aspek batin yakni cinta dan zahir yakni jihad, seolah-olah jihad yang sempurna yang kemuncaknya adalah mati syahid adalah manifestasi terhadap cinta seorang pejuang sejati itu kepada Allah dan kecintaan Allah kepadanya dan telah mujahid itu telah meleraikan apa-apa ikatan kecintaan selain-Nya.

Dengan berbekalkan kecintaan ini, ia melangkah dilangkah yang ditunjukkan oleh Para Nabi terutamanya ibadah yang kemuncak yakni jihad dengan membebaskan manusia dari cengkaman taghut yang menghalangi kebebasan manusia (kebebasan sosial) dari mengecapi kesempurnaan insan yang dikecapi dan dirasai oleh mereka. Walaupun adakalanya usaha mereka tidak berhasil dan tidak mendapat sambutan.

Lalu Allah mengurniakan kepada mereka maqam syahid yang sukar untuk digambarkan ketinggiannya. Alam ini yang dikisahkan dia dalam Al-Quran adalah suatu alam yang kekal dan tidak mati dan sentiasa mendapat nikmat. Jika kita melihat dari hasil-hasil penulisan irfan atau Sufisme kita dapat di sana istilah syuhud. Syuhud yang merupakan penyaksian terhadap kebenaran dan keagungan Ilahi adalah merupakan matlamat agung para pengembara alam rohani. Kerana ia adalah suatu maqam yang istimewa di sisi Tuhan yang sentiasa berada dalam alam yang menyaksikan keagungan dan kebesaran Tuhan.

Ini adalah matlamat utama bagi golongan manusia yang cinta kepada Ilahi agar diri mereka sentiasa berada dalam alam percintaan yang agung ini dan kekal bersama Yang Dicintai. Seperti kata seorang ahli sufi ini:-

“Inilah keadaan ahli tahqiq yang diberikan limpah pertolongan untuk berada dalam Tiada Tuhan Melainkan Allah.
Bukan sekadar menyebut,
Bukan sekadar menghadirkan makna
Bukan sekadar manafi dan mengisbat
Bukan sekadar menazhor atau menilik
Bukan sekadar mensyuhudkan pandangan mata batin
Tetapi mereka berada pada “Keadaan” hakikat kalimah yang mulia itu.”

Mungkin keadaan yang dimaksudkan itu adalah maqam syuhada. Yang mana hati mereka bukan seperti insan biasa yang kotor dengan dosa yang berasal dari sangkut kepada cinta dunia dan diri. Hati mereka telah jauh melayang di langit yang tinggi dan sedia berkorban apa sahaja termasuklah harta dan diri mereka yakni dunia dan diri mereka.

Seperti ungkapan doa sya’baniyyah ini: “My Lord, grant me complete severance of my relations with everything else and total submission to You. Enlighten the eyes of our hearts with the light of their looking at You to the extent that they penetrate the veils of light and reach the Source of Grandeur, and let our souls get suspended by the glory of Your sanctity.”

Pada pandangan saya, kesyahidan, kecintaan mempunyai hubungkait dengan keikhlasan beramal, dan seorang itu tidak mungkin akan mencapai kesyahidan tanpa keikhlasan dalam beramal. Orang yang cinta kepada Allah dan meleraikan apa-apa kecintaan selain dari-Nya telah mencapai maqam yang istimewa disisi-Nya. Mereka adalah orang yang paling berkualiti dalam amalannya yakni paling ikhlas.

Seperti yang disebutkan dalam hadis Imam Ja’far As-Sadiq; “When love of Allah (SWT) takes possession of the innermost being of Allah (SWT)’s bondsman, it empties him of every preoccupation except remembrance of Allah (SWT). The lover is the most inwardly sincere of all people for Allah (SWT). He is the most truthful in his words, the most faithful in his pledge, the most astute in his actions, the purest in remembrance, and the greatest in devoting his self in worship.”

Keikhlasan seseorang itu juga bergantung pula kesyuhudannya. Seperti kata seorang sufi:

Apabila engkau lihat di dalam alam sekalian ini Ia (Allah) yang berbuat;
engkau lihat sekelian kainat (benda) elok;
maka hai orang muda (Salik), hendaklah engkau tahqiqkan ikhlas di dalam ibadat (musyahadah) kamu.

Dalam Al-Quran juga menjelaskan tentang maqam orang yang ikhlas. Allamah Tabatabie berkata:

“It may be remembered that a man who attains to the grade of personal sincerity, is endowed with certain other characteristic qualities which are not possessed by others.

An important characteristic which he acquires according to a text of the Qur’an he becomes immune from the domination of Satan. The Qur’an quotes Satan as saying: My Lord, I swear by Your honor, I shall adorn the path of error for them in the earth and shall mislead all of them, except such of them as are your sincerely devoted slaves. (Surah al-Hijr, 38:82)

It is clear that Allah’s sincerely devoted slaves have been excluded here not because Satan was forced by Allah to do so. They have been excluded because owing to their attaining to the station of ‘unity’, Satan can no longer gain control over them. As these people made themselves pure for Allah, they see Allah wherever they cast their eyes.”

Dengan ini kita mendapat gambaran bahawa orang yang mati syahid ini telah mencapai kesempurnaan insan yang sejati yang telah benar-benar faham bahkan merasai sendiri erti kalimah tauhid “Laillahaillallah Muhammadurrasulullah.”

Komen-komen»

No comments yet — be the first.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: