jump to navigation

Kembara Sufi Sub Sahara: Kemunculan Gerakan Tajdid Sufi (Episod 1) November 20, 2006

Posted by ummahonline in Surat Pembaca.
trackback

Oleh: Kaki BangkuKurun ke-18 menyaksikan terdapatnya pelbagai gerakan pembaharuan yang menuntut umat supaya berpegang teguh kepada Islam. Dan, yang paling awal serta yang paling radikal ialah gerakan Muhammad bin Abd Wahhab (dinamakan gerakan Wahhabi) yang bersifat anti-sufi.

Selari dengannya, terdapat juga gerakan-gerakan yang beroperasi dalam linkungan turuq Sufinya sendiri. Agenda pembaharuan gerakan ini bukanlah menghapuskan golongan Sufi, sebaliknya bertujuan untuk memperbaiki tariqat Sufi masing-masing sesuai dengan Shariah.

Orientasi Sufi reformis sebegini mempunyai perbezaan ketara dengan amalan Sufi sebelumnya yang banyak dipengaruhi oleh pemikiran Ibn ‘Arabi. Idea-idea Ibn ‘Arabi mengutamakan perspektif yang pluralistik terhadap agama dan hikmah kebatinan di sebalik amalan zahir.

Hal ini memberi kecenderungan kepada para Sufi untuk bertoleransi dengan pihak kufur dan perbezaan-perbezaan dalam amalan zahir umat Islam.

Gerakan Wahhabi ketika ini banyak mengambil idea daripada fahaman tajdid Ibn Taymiyyah sedangkan gerakan pembaharuan Sufi pula dipengaruhi pemikiran al-Ghazali.

Hal ini dapat dilihat melalui kemunculan terjemahan dan ulasan karya-karya Al-Ghazali di kalangan reformis Sufi era ini. Hasilnya, pihak reformis ini tidak mengambil pendirian untuk menolak turuq Sufi, sebaliknya cuba memperbaharuinya dalam lingkungan tradisi turuq Sufi.

Di sebelah Timur, gerakan Naqshabandiyya memainkan peranan utama dalam mempengaruhi kumpulan Kaum Muda di China (tak sama dengan Kaum Muda Tanah Melayu kurun ke-20) dan Shaykh Mansur di Chechnya untuk mempertahankan nasib umat Islam.

Sementara di Timur Tengah gerakan reformis Sufi dipelopori oleh Khalwatiyya yang menyeru kepada kefahaman dan amalan yang sesuai dengan Shariah.

Kebanyakan tokoh-tokoh Khalwatiyya ini terdiri daripada tenaga pengajar di Universiti Al-Azhar. Selain itu, terdapat juga gerakan-gerakan lain yang turut aktif dalam kegiatan islah masyarakat seperti Sammaniyya, Sanusiyya dan Idrisiyya di Afrika Utara. Demikianlah gambaran awal suasana tajdid kurun ke-18. Dalam episod seterusnya, saya akan menumpukan kepada gerakan para Sufi di Sub Sahara.

Sumber rujukan:

(1) Nehemia, Levtzion (1994). Islam in West Africa: Religion, Society and Politics to 1800.

Komen-komen»

No comments yet — be the first.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: