jump to navigation

Kembara Sufi Sub Sahara: Sidi al-Mukhtar al-Kunti (Episod 2) November 24, 2006

Posted by ummahonline in Surat Pembaca.
trackback

Oleh: Kaki BangkuDalam Siri Kembara Sufi Sub Sahara (Episod 1), saya telah memberi gambaran umum suasana tajdid kurun ke-18. Seruan pemurnian dalam amalan agama dan agenda penentangan terhadap penindasan kuffar digerakkan melalui tariqat-tariqat di bawah pimpinan ahli-ahli Sufi yang karismatik seperti al-Hifni, Shaykh Mansur dan al-Sanusi.

Justeru, sekarang saya ingin pula tumpukan skop kita kepada senario di Afrika Barat, khususnya kepada kehidupan seorang mujaddid, Sidi al-Mukhtar al-Kunti.

Sidi al-Mukhtar al-Kunti lahir pada 1729 dalam keluarga nomad keturunan Kunta di kota al-Mabruk (sekitar Timbuktu). Beliau memperjuangkan ketulenan amalan agama di samping membangunkan ekonomi puak Kunta secara agresif.

Ketika berumur 13 tahun, beliau mengembara sekitar Timbuktu untuk menuntut ilmu sehingga akhirnya bertemu dengan mentor hidupnya, Sidi Ali ibn Najib (dikatakan berketurunan Abul-Hasan al-Shadhali). Dalam tempoh 4 tahun “bertapa”, al-Mukhtar dianugerahkan kepercayaan sebagai seorang guru tariqat Qadiriyya. Di sinilah karisma dan daya intelektual beliau dibentuk.

Setelah tamat pengajiannya, beliau berhijrah ke kota Walata (aku rasa kota ni terletak di Mauritania) bersama ulama’ tersohor Sidi Ahmad al-Bakkai Bu Dam. Selama setahun di sini, pelbagai kisah keramat beliau dimuatkan dalam buku ini (izinkan aku skip). Peristiwa-peristiwa sedemikian melonjakkan nama beliau sebagai seorang alim yang dihormati.

Beliau kemudiannya berkelana ke seluruh bumi Mauritania dan Sahara Barat. Dimuatkan dalam buku ini pelbagai kisah bagaimana beliau berjaya menawan hati penduduk tempatan dan meleraikan konflik antara puak-puak nomad. Pengembaraan Sidi al-Mukhtar ini berjaya menarik ramai pengikut untuk menyertai organisasi jemaah Qadiriyyah pimpinannya.

Iklim masyarakat ketika ini, menurut Sidi al-Mukhtar al-Kunti, sungguh lemah daya intelektualnya dan meluas amalan bid’ahnya. Beliau menyalahkan pihak ‘ulama al-su’ (evil scholars) atas kemelut ini. Antara ‘ulama al-su’ ini ialah orang yang pura-pura sebagai sufi yang menolak dunia, tapi sebenarnya mereka sendiri terpedaya dengan dunia. Lagi satu golongan ialah mereka yang hanya inginkan jawatan mufti dengan menunjukkan keupayaan logik akal mereka untuk memperkecilkan kesepakatan ulama’ dalam masalah agama dan persoalan mazahib.

Beliau juga menyatakan bahawa masalah ini berpunca daripada sikap para fuqaha yang hanya menumpukan perkara furuq tanpa memahami usul fiqhnya. Lalu beliau membidas sikap mereka yang mendakwa diri sebagai mujtahid sedangkan mereka tidak memenuhi kriteria-kriteria yang sepatutnya dimiliki oleh seorang mujtahid.

Pembentukan organisasi tariqat besar-besaran di bawah pimpinan beliau menjadi asas kepada jihad Usman Dan Fodio untuk membentuk Kesultanan Sokoto di Nigeria beberapa abad kemudiannya. Fenomena organisasi jemaat tariqat yang dipelopori oleh Sidi al-Mukhtar al-Kunti ini juga menjadi model gerakan Tijaniyya dan Muridiyya di Afrika Barat untuk menentang empayar Perancis pada kurun selepasnya.

Sumber rujukan:

1. Vikor, Knut. 2000. Sufi Brotherhoods in Africa.
2. Batran, Aziz. 2001. The Sufi Brotherhoods in West Africa and the Western Sahara.
3. Brenner, Louis. 1988. Concepts of tariqa in West Africa: The case of the Qadiriyya.

Komen-komen»

No comments yet — be the first.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: