jump to navigation

Kembara Sufi Sub Sahara: Jihad Usman Dan Fodio (Episod 3) November 30, 2006

Posted by ummahonline in Surat Pembaca.
trackback

Oleh: Kaki BangkuDalam Siri Kembara Sufi Sub Sahara (Episod 2), saya menceritakan bagaimana Sidi al-Mukhtar al-Kunti menyatupadukan penduduk-penduduk sekitar Timbuktu dan mempopularkan tariqat Qadiriyya. Pada masa yang sama, Muhammad ibn Abdul Wahhab sedang giat mengkucar-kacirkan umat Islam di tanah Hejaz.

Ketika inilah lahirnya seorang lagi tokoh reformis Qadiriyya bernama Shaykh Usman Dan Fodio di wilayah Hausa, Nigeria pada tahun 1754. Beliau adalah seorang guru Sufi dan intelekual yang memimpin penduduk Hausa dalam jihad menentang penindasan pihak pemerintah dan mendirikan Khalifah Sokoto.
Shaykh Usman Dan Fodio berasal dari suku nomad Torodbe, sebuah kumpulan yang terkenal sebagai golongan ‘ulama. Kumpulan ‘ulama ini sememangnya kurang senang dengan amalan masyarakat yang penuh unsur karut di samping penentangan terhadap pemerintahan dinasti Gobir yang mengutip cukai berlebihan.

Sesudahnya Shaykh Usman tamat mengaji dengan para ‘ulama Torodbe, beliau menuntut bersama seorang ilmuwan bernama Jibril bin ‘Umar al-Aqdasi. Guru ini memberi baiah kepada Shaykh Usman, adiknya Abdallahi dan anaknya Muhammad Bello untuk mengikuti tariqat Qadiriyya, Khalwatiyya dan Shadhiliyya.

Hubungan antara Shaykh Usman dan pihak pemerintah menjadi tegang apabila pemerintah melarang rakyat berdakwah mengislamkan golongan kafir dan berpakaian Islamik. Lantaran, beliau berhijrah ke luar wilayah taklukan Gobir. Tindakan ini dilihat oleh kerajaan Gobir sebagai suatu pemberontakan.

Permusuhan ini bertambah runcing apabila pengikut Shaykh Usman bertindak agresif menentang arahan pemerintah Gobir. Peristiwa ini mencetuskan jihad yang dipimpin oleh Shaykh Usman Dan Fodio pada 1804 selama 4 tahun. Keputusan untuk berperang ini didorong, antara lain, oleh arahan Shaykh Abdul Qadir al-Jilani dalam sebuah mimpi Shaykh Usman.

Diringkaskan, jihad beliau berjaya menumpaskan pemerintahan Gobir dan mendirikan Khalifah Sokoto. Diringkaskan lagi, Khalifah ini masih bertahan sehingga sekarang walaupun kawasan pemerintahannya dikecilkan oleh penjajah British dan diletakkan di bawah naungan kerajaan Nigeria pasca-kemerdekaan.

Sehingga kini, Sokoto kekal sebagai satu-satunya wilayah yang melaksanakan undang-undang Shari’ah di Nigeria. Namun, saya terbaca berita tiga minggu lepas akan kematian Sultan Muhammadu Maccido (gambar) dalam kemalangan kapal terbang. Penggantinya belum diputuskan.

Secara peribadi, saya berpendapat agenda reformis ini boleh dikatakan sebagai respons golongan Sufi terhadap fitnah di Hejaz yang mengatakan golongan sufi adalah sesat. Shaykh Usman telah membuktikan bahawa gerakan Sufi mampu mendirikan pemerintahan Islam sedangkan gerakan Wahhabi pula melemahkan Khalifah Uthmaniah.

Terdapat juga pihak reformis Mesir yang mengatakan golongan sufi sangat lemah kerana taklidnya kepada mazhab. Sekali lagi, respons Shaykh Usman Dan Fodio yang bermazhab Maliki ini membuktikan sebaliknya. Saya juga akan menceritakan perjuangan oleh golongan reformis Sufi di Senegal, Sudan, dan Tanzania untuk menegakkan keadilan juga tidak perlu kepada penolakan terhadap mazhab.

Sumber rujukan:

1. Martin, Bradford (1976). Muslim Brotherhoods in Nineteenth-Century Africa.
2. Temu ramah bersama Sidi Abu Muhammad
3. Silat lihat: Sub Saharan Sufis

Advertisements

Komen-komen»

No comments yet — be the first.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: