jump to navigation

Kembara Sufi Sub Sahara: Shaykh Uways dan Aliran Sufi Pop (Episod 6) Januari 6, 2007

Posted by ummahonline in Surat Pembaca.
trackback

Oleh: Kaki Bangku

Jika Episod 5 mengisahkan pengaruh ulama dari Hadramaut sebagai golongan elit dalam sektor perniagaan, pentadbiran dan pendidikan di timur Afrika, kali ini saya ingin menyentuh pula gerakan sufi di kalangan orang awam, khususnya kepada kehidupan Shaykh Uways bin Muhammad al-Baraawe (1847 – 1909).

Terletak di Biolay (Biyooley), Somalia, maqam Shaykh Uways dilewati saban tahun oleh pelbagai lapisan masyarakat dari seluruh pelusuk Afrika Timur, terutamanya Somalia, Tanzania, timur Congo dan Zanzibar. Demikianlah luasnya pengaruh Shaykh Uways dalam menghidupkan kembali roh Islam di kalangan khalayak awam.

Dilahirkan seorang yang berbangsa Black Tunni (kulit gelap) semestinya menjadi suatu kelebihan buat Shaykh Uways membawa penganut-penganut animisme di Afrika kepada Islam. Shaykh Uways juga mengarang pelbagai sajak sebagai medium dakwah. Dikatakan, keindahan sajak dan sessi dhikr beliau mengalahkan keseronokan tarian dan lagu-lagu animist hingga para penari ini memeluk Islam.

Pendekatan ini sedikit berbeza dengan para ulama Hadramaut di timur Afrika yang lebih berperanan di kalangan orang elit. Juga, para Sharif Hadramaut secara umumnya bersikap eksklusif dengan mengutamakan keturunan merekadalam interaksi sosial, pendidikan dan ekonomi.

Aliran tasawwuf Shaykh Uways ialah tariqat Qadiriyya. Pada waktu itu, wujud juga Shadhiliyya dan Salihiyya yang saling merebut pengaruh. Shaykh Uways mendapat tentangan hebat dari jemaah Salihiyya pimpinan Sayyid Muhammad Abdullah Hassan, iaitu salah satu cabang dari ajaran tasawwuf neo-sufi Shaykh Ahmad ibn Idris al-Fasi (Ahmadiyya/Idrissiyya) yang pernah popular di Negeri Sembilan suatu ketika dahulu.

Salihiyya ini bersifat radikal mirip kepada idea-idea Wahhabiyya di Hejaz kerana menyerang amalan-amalan sufi Qadiriyya. Mereka juga membangkitkan semangat nasionalisme Somalia sebagaimana gerakan Wahhabiyya meniup semangat pan-Arab. Persamaan Salihiyya dengan Wahhabiyya bertambah jelas apabila pengikut Salihiyya bertindak agresif; kemuncaknya Shaykh Uways sendiri dibunuh dengan begitu tragis oleh ahli-ahli kumpulan Salihiyya pada 1909.

Salihiyya dari utara Somalia ini terkenal sebagai hero nasionalisme Somalia kerana mengusir penjajahan British. Sementara itu, pengikut-pengikut Shaykh Uways pula beralih fokus kepada Tanganyika dan menggantikan peranan Pemberontakan Maji Maji menentang penjajahan German. Usaha ini dikatakan bersabit dengan semangat pan-Islam dari kerajaan Turki Uthmaniah.

Namun, kemerdekaan negara Islam Somalia kini diancam oleh Ethiopia dan sokongan Barat. Amat malang bagi Mogadishu menjadi medan pertempuran kuasa antara UIC dan Ethiopia. Semoga umat Islam Somalia bersatu menentang kerakusan kuasa pihak kuffar di samping memperbetulkan idea-idea yang radikal kepada tradisi mainstream Sunni.

Sumber rujukan:

1. Ahmed, Choi, 1993. God, Anti-Colonialism and Dance: Sheekh Uways and the Uwaysiyya

2. Martin, Bradford G., 1993. Shaykh Uways bin Muhammad al-Barawi, a Traditional Somali Sufi

3. Reese, Scott S., 1999. Urban Woes and Pious Remedies: Sufism in Nineteenth-Century Benaadir (Somalia)

4. Samatar, Said S., 1992. Sheikh Uways Muhammad of Baraawe, 1847-1909. Mystic and Reformer in East Africa

5. Diskusi bersama Dr. Awadh Binhazim, 5 Januari 2007.

Komen-komen»

No comments yet — be the first.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: