jump to navigation

Orang Politik Februari 24, 2007

Posted by ummahonline in Surat Pembaca.
trackback

Oleh: Fia Rindui

Kadang kadang ada juga terdetik dalam pemikiran saya untuk menjadi orang politik. Dengan itu saya pasti akan lebih mudah untuk melontarkan gagasan pemikiran yang selama ini dipendamkan. Namun begitu, sering juga terpacul dalam perkiraan saya betapa untuk menjadi orang politik itu bukanlah satu kerja yang mudah.

Sebaliknya, ianya harus bermula dengan bukan saje azam yang kuat malah ekonomi diri juga haruslah berada pada kedudukan yang mantap lagi kukuh. Tanpa keduanya perjalanan itu pasti tidak akan membawa saya walau kemana pun. Apakah saya sudah bersedia? Apa yang menjadi persoalannya lagi ialah,apakah kedudukan politik itu nanti akan benar benar mampu membantu saya dalam melaksanakan cita cita tersebut. Sebagai mengambil contoh yang terdekat, saya boleh juga melihat kepada tokoh politik yang sedang mengepalai negara sekarang perdana menteri Datuk Seri Abdullah Badawi. Cabarannya dalam mengemudikan bahtera merdeka ini tentu amat mencabar sekali. Beliau sudah tentu harus menyelesaikan segala isu dari pelbagai sudut yang agak kompleks.

Pendirian saya tentang beliau ialah, tidak mengambil jalan kritis sebagai bahan yang ingin dipaparkan kepada masyarakat umum. Sekalipun ada juga satu dua perkara yang ingin saya kritik tentangnya,tetapi permasalahan adalah lebih besar dari sekadar mengkritik pemerintahan yang sedang beliau corakkan.

Segalanya adalah tidak mudah untuk beliau uruskan sendiri. Dari segi kesedarannya barangkali ada,tetapi bagaimana segala niat murni itu mahu dilaksanakan akan menjadi masalah kepada seseorang yang sedang memimpin masyarakat yang berbilang kaum dan berbagai ragam ini. Segalanya harus diambil kira.

Adapun sikap sesetengah pihak yang lebih cenderung untuk mengambil jalan kritik adalah mencurigakan. Walau memang diakui sudah semestinya begitu dalam sesebuah tamadun manusia, ada yang mengkritik dan dikritik.Sebagai seorang pemimpin, Pak Lah tidak dapat lari dari gejala kritik itu. Namun dari sudut pemikiran seorang ilmuan,ia tidak harus begitu. Malah pendekatan haruslah diambil dari sudut memperbaiki kelemahan dengan menegur pemimpin melalui saluran yang lebih berhemah.

Tidak ada lagi yang sukar pada hari ini kerana Perdana Menteri sendiri pernah beberapa kali mengesyorkan agar beliau ditegur dengan cara baik, tetapi mengapa peluang yang sebegini sering diabaikan oleh mereka yang suka mengkritik. Keikhlasan mereka boleh juga diragui.

Komen-komen»

No comments yet — be the first.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: