jump to navigation

Abdullah bin Alawi Al-Haddad: Pembaharu Agama April 1, 2007

Posted by ummahonline in Tokoh.
trackback

Oleh: Syaikh Hasanain Muhammad Makhluf

Al-Allamah al-Imam as-Sayyid Abdullah bin Alwi al-Haddad adalah seorang ahli dakwah, sufi, mursyid, imam zamannya yang selalu berjuang demi membela agama Islam yang suci dengan lisan dan penanya, yang menjadi tumpuan dan rujukan masyarakat dalam menuntut ilmu.

Ia dilahirkan di salah satu pinggiran Tarim, sebuah kota terkenal di Hadramaut (kini Yaman Selatan), pada malam hari tanggal 5 Safat 1044 H, dan dibesarkan di kota tersebut. Di sana pula, ia memperoleh pelajaran al-Qur’an dan menghafalnya serta ilmu agama yang lain.

Kendati sejak waktu kecilnya ia telah kehilangan penglihatanya ekoran tekanan penyakit cacar, namun Allah swt telah mengantikan penglihatan lahir itu dengan penglihatan batin, sehinga dapat mempelajari dan mendalami ilmu agama dan menjadi tokoh terkemuka dalam segala selok-belok agama. Ia dikurniakan kekuatan menghafal dan pemahaman yang luar biasa serta menakjubkan.

Di samping itu, ia merupakan seorang yang bersungguh-sungguh dalam beribadah dan selalu menyertakan amal di samping ilmu, sama ada waktu muda mahupun sebaliknya. Sebagai seorang guru, ia selalu giat dalam mendidik murid-muridnya dan membimbing para peminat ilmu menuju jalan Allah swt. Oleh sebab itu, banyak pelajar yang mendatanginya dari segala penjuru. Sering juga ia merantau dan mengunjungi beberapa negeri untuk berdakwah dan menyebarkan ilmu.

Selain itu, ia adalah seorang penyair yang berbakat. Ungkapan-ungkapan syairnya amat mempersona. Tulisan-tulisannya sangat mengharukan dan memikat hati. Sementara, pidato-pidatonya sering menimbulkan minat orang untuk mendengarnya, dan hujahnya amat kuat untuk melumpuhkan pandangan lawan.

Di bidang kepengarangan, ia adalah penulis yang jelas susunan kata-katanya, kukuh pengolahannya, mendalam perbahasannya, teliti dalam pengambilan bahan-bahannya, dan amat luas penganalisaannya. Ia selalu mendasarkan huraiannya kepada ayat-ayat al-Qur’an dan hadith-hadith Nabi saw serta kata-kata para tokoh agama dan imam terkenal.

Beberapa di antara bukunya termasuklah, An-Nasho-ih ad-Diniyyah, ad-Da’wah at-Tammah, Risalatul Mudzakarah, Sabilul Iddikar dan Al-Fushulul-Ilmiyyah wal Ushulul Hikmiyyah.

Walau bagaimanapun, Al-Allamah al-Imam as-Sayyid Abdullah bin Alwi al-Haddad akhirnya kembali ke pangkuan Rabbul Jalil pada petang selasa, 7 Dzu Qaidah 1132 H, dan dimakamkan di permakaman Zambal, Tarim. Semoga Allah swt melipatgandakan pahalaNya. Ameen!

Komen-komen»

No comments yet — be the first.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: