jump to navigation

Khalid Abd Samad: PAS Terengganu Tidak Ada Sebab Untuk Kalah! (Siri III/Terakhir) September 21, 2008

Posted by ummahonline in Wawancara.
trackback

Ada yang keliru, bila khalayak ditontonkan dengan pemimpin PAS bangkang-membangkang secara terbuka. Tema 16 September gegeran Anwar Ibrahim memang berbisa. Tema ini bukan sahaja mengugat kestabilan Umno, malah turut dikatakan mengugah keharmonian PAS.

Ir. Hj. Khalid Abd Samad, selain Tok Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat, adalah antara yang kental membela 16 September. Manakala Dato’ Hj. Mustafa Ali, Pesuruhjaya PAS Terengganu pula tampak begitu sinis dengan usaha tersebut. Sementara, Harakah pula menjadi medan seteru dialektik tersebut. Justeru, bagi mendapatkan keadaan sebenar dari satu sisi, Ummahonline.com berkesempatan mendapatkan penjelasan dari Ahli Parlimen Shah Alam tersebut.

Anda dan Dato’ Hj. Mustafa Ali, Pesuruhjaya PAS Terengganu dilihat ada konflik pendapat sepertimana yang umum ketahui baru-baru ini. Dalam konflik tersebut, anda ada menggunakan frasa “bawah tempurung” ketika mengambarkan lingkungan pemikirannya. Sebenarnya, apa masalah PAS Terengganu berbanding dengan PAS di negeri-negeri yang lain?

Saya tidak boleh bercakap banyak pasal PAS Terengganu ini. Tapi apa yang kita nampak terdapat kecederungan di kalangan pimpinan PAS Terengganu yang terlalu khuatir tentang kemampuan kita untuk mempengaruhi dasar-dasar PR apabila kita berkongsi kuasa kelak.

Di sini, saya rasa mereka tidak ada keutamaan, iaitu yang mana yang mahu diutamakan dahulu. Soal itu mereka maseh tidak begitu jelas. Apa yang kita dapati, mereka mahu mengharamkan konsert, mahu mengharamkan minuman keras, mahu mengharamkan judi, mahu mengharamkan cara pemakaian, mahu mengharamkan pertunjukan dan sebagainya. Bagi saya, apa yang kita mahu utamakan sekarang ialah bagaimana untuk membentuk suatu kerajaan dan pentaadbiran yang lebih amanah, lebih telus, dan lebih adil. Ini yang penting sebenarnya. Walaupun mungkin dari segi amalan-amalan maksiat yang disebutkan tadi maseh berlaku pada tahap yang sama pada peringkat permulaannya, tapi bagi saya ianya merupakan suatu proses yang kita terpaksa lalui. Hal-hal itu tetap berlaku, dulu berlaku dan sekarang pun di bawah PR pun ia berlaku. Hal-hal tersebut tidaklah lebih teruk. Mungkin juga tidak kurang, atau mungkin tidak dapat dikurangkan, ataupun barangkali juga dapat dikurangkan sedikit.

Tetapi yang harus diberikan keutamaan ialah tentang pemerintahan serta pengisian progam-program yang kita mahu jalankan. Ini boleh dilakukan melalui program masjid kita, surau kita, dan sebagainya—yang akhirnya akan mendatangkan hasil di mana masyarakat ini dengan sendirinya akan menolak amalan-amalan yang seperti itu. Ini maknanya, bagi saya, amalan soleh itu akan berlaku bila manusia bergerak ke arah kefahaman yang soleh dan sebagainya. Maka, perubahan-perubahan ini tak perlu dipercepatkan lebih daripada proses yang biasa.

Dalam hal ini, bagaimana pula dengan PAS Terengganu?

Tapi bagi PAS Terengganu, mentaliti keutamaan mereka ialah bila mereka berkuasa dan mreka mahu mengharamkannya. Dan bagi saya di Selangor, itu sukar kerana kita kini hidup di dalam suasana yang berbeza. Di Terengganu suasananya lain, di Selangor suasananya pula lain. Kalau kita lihat PAS peringkat pusat dan negeri pun berbeza. Jadi, apa yang perlu kita lakukan ialah proses perubahan yang bermula daripada menyediakan suasana di mana maaruf. Ini penting supaya maaruf tersebut boleh berkembang tanpa dihalang, iaitu tanpa menyekat sangat serta tidak bertindak menggunakan kekuasaan untuk memaksa masyarakat yang belum bersedia untuk menerima apa yang kita inginkan. Maka, proses untuk menyediakan masyarakat sudah tentu memakan masa. Inilah yang saya rasa dari satu segi PAS Terengganu punya uslub dakwah berbeza, manhaj berbeza, dan mereka mempunyai fikrah yang tersendiri tertentu kerana mereka hidup di Terengganu.

Bagaimana pula dengan PAS di Kelantan?

Ya. Dalam masa yang sama, PAS di Kelantan juga hidup dalam hampir 100% orang Islam. Tetapi atas sebab-sebab pengalaman mereka, mungkin PAS Kelantan menyedari bahawa kaedah sepertimana yang saya sebutkan tadi adalah yang lebih praktikal dan lebih berkesan. Jadi, kita perlu tegakkan satu kepimpinan yang bertanggungjawab, yang bertaqwa dan membawa masyarakat ke arah Islam mengikut kadar yang mampu dilaksanakan dan dihayati oleh masyarakat.

Saya punya tanggapan bahawa kita akan sampai kepada keadaan di mana masyarakat itu sendiri yang akan meminta perkara tersebut diharamkan. Itu yang dikatakan sebagai masyarakat sivil. Jadi, pemaksaaan tersebut bukannya datang dari peringkat kerajaan.

Fikiran dalam generasi muda waktu ini nyata berbeza dengan sebelumnya. Malah, sangat ketara perbezaannya. Mungkinkah kita boleh katakan bahawa pemimpin PAS Terengganu tidak begitu memahami zaman?

Saya tidak mahulah memburuk-burukkan, serta memperkecil-kecilkan PAS Terengganu. Saya pun dalam blog saya telah pun menyebut yang pada hakikatnya PAS Terengganu itu jauh lebih kuat dari Selangor. Tetapi mungkin diperlukan sesuatu dari segi kaedah dan pendekatan supaya lebih sesuai dengan naluri masyarakat.

Kita cuba perhatikan, dengan majoriti Melayu muslim yang ramai, PAS Terengganu maseh tidak dapat menang dalam pilihanraya umum ke-12 Mac lalu. Jadi, kita perlu lihat kembalilah mengenai kaedah kita, daya penarik kita dan sebagainya. Ini kerana, kita tidak boleh terlalu keras, kerana akhirnya orang tidak akan beri kita sokongan. Jadi, apa maknanya? Sedangkan kalau kita ada kekuasaan, kita boleh gunakan untuk menyemarakkan lagi kesedaran di kalangan umat Islam berhubung dengan apa yang kita sedang kita perjuangan.

Dari sini, saya rasa mereka mungkin tidak memahami dan maseh tidak mahu cuba untuk memikirkan uslub dakwah yang lebih berkesan.

Mustafa Ali, atau Cikgu Pa ada menggunakan beberapa istilah seperti “mustahil”, “janji kosong”, “gimik” dan lain-lain lagi bagi merujuk kepada 16 September. Hari ini sudah 16 September. Dan, memang pada hari ini kita lihat tidak ada perubahan struktur dalam kerajaan. Adakah ini menunjukkan pandangan Cikgu Pa benar?

Pokoknya beginilah. Bila dikatakan “janji kosong” atau “gimik” dan sebagainya itu, ia seolah-olah satu benda yang macam Anwar Ibrahim pula yang membohongi rakyat. Sebenarnya agenda ini sedang diusahakan dan saya memyatakan bahawa dalam apa-apa usaha bila ditetapkan tarikh akhir dan diusahakan supaya ianya tercapai pada tarikh akhir tersebut, maka ia merupakan satu kaedah yang biasa. Sekiranya tidak kena pada tarikh tersebut, tidak bererti itu satu pembohongan. Itu hanya bererti bahawa mungkin ada tindakan-tindakan di pihak lawan yang kita tidak jangka, malah yang kita tidak ambil kira di peringkat awalnya. Sebagai contoh tindakan menghantar ahli-ahli parlimen BN ke Taiwan dan sebagainya. Kita pun tidak terfikir mereka akan lakukan sampai ke tahap itu. Tapi itu tidak bererti kita berbohong. Tapi itu semua merupakan satu perkara yang dinamik yang ada faktor push-pull. Jadi, sepatutnya semua orang harus berkerjasama untuk menjadikannya usaha ini satu realiti. Ini orang sedang berusaha, kita duduk tepi dan buat komen. Ini tidak begitu menariklah. Lebih baik kita sama-sama turun dan kita sama-sama usahakan. Itu adalah lebih baik.

Kalau kita lihat, Cikgu Pa menyatakan bahawa tindakan penyeberangan ini merupakan sesuatu tindakan yang “tidak bermoral” dan “tidak demokratik.” Itu memang merupakan nada dan hujah yang lazim digunakan oleh banyak pihak, termasuk di kalangan pembangkang yang tidak senang sekalipun. Sebenarnya bagaimana kita nak letakkan hukum pada penyeberangan ini?

Bagi pandangan saya, kalau penyeberangan ini dilakukan atas ugutan, atas tawaran, dibeli, maka ianya boleh dikatakan sebagai sesuatu tindakan yang tidak bermoral, di mana sebahagian wakil rakyat tersebut menjual dirinya untuk mendapatkan imbuhan dan sebagainya.

Tetapi dalam kes ini, apa yang kita lihat mereka tidak minta apa-apa, dan tidak dibeli oleh mana-mana pihak. Tetapi, oleh kerana suasana politik yang telah berubah di mana pilihanraya umum Mac 2008 lalu, mereka beranggapan bahawa sememangnya tidak ada satu parti yang selain dari BN yang boleh memerintah dan mereka tidak sanggup untuk duduk sebagai pembangkang. Oleh kerana fikiran begitu, maka mereka telah bertanding sebagai calon BN, sebab pada masa itu mereka menganggap kalau mereka bertanding sebagai calon parti lain, sekiranya mereka menang sekalipun, mereka akan jadi pembangkang. Tapi, mereka tidak mahu jadi sebagai pembangkang. Inilah yang pernah dilalui oleh ahli-ahli politik di Sabah dan mereka sudah cukup serik dengan pengalaman itu.

Tapi, kali ini mereka lihat suasana telah berubah, dan demi kepentingan rakyat, mereka pun memahami kehendak rakyat Sabah yang nampaknya pun mahukan perubahan. Maka mereka pun ingin bersama dengan arus perubahan ini. Lalu, saya rasa dalam keadaan yang seperti ini, jika mereka berhijrah atas atas keinsafan dan atas kesedaran, maka kita tidak bolehlah dikatakan tidak bermoral. Malahan, adalah lebih tidak bermoral untuk mereka kekal di situ, dalam keadaan mereka menyedari bahawa mereka tidak lagi disokong oleh rakyat. Jadi, itu adalah lebih tidak bermoral dalam mereka duduk dan sedangkan mereka memahami bahawa rakyat tidak menyokong mereka tapi mereka terus bersama BN.

Bukankah lebih baik kuasa ahli-ahli parlimen BN ini dipulangkan kembali kepada rakyat, dan disahkan semula apakah sememangnya benar kehendak rakyat yang diwakilinya begitu?

Kita memang kalau boleh, apa yang kita ingin adalah pilihanraya sekali lagi bagi mendapatkan mandat. Tapi, pilihanraya yang kita mahukan itu mestilah dilakukan dalam keadaan dan suasana yang betul-betul telus. Kerana, selama ini kita semua telah sebutkan—dan ini bukan gimik ataupun sandiwara—bahawa pilihanraya di Malaysia adalah tidak adil. Dan, hakikat kita mencapai kemenangan Mac 2008 adalah kerana pihak BN tidak sangka kita akan mendapat sokongan yang seperti itu. Maka, mereka tidak meningkatkan tahap penipuan dalam pilihanraya Mac 2008 itu.

Sekiranya mereka sedar bahawa kita adalah sekuat sepertimana yang telah terbukti ini, maka sudah pasti mereka bertindak untuk memintas keadaan itu, sama ada dengan persempadanan baru, dengan daftar pemilih yang lebih tercemar, sama ada dengan pengeluaran kad pengenalan yang palsu, atau sebagainya.

Jadi bagi kita, dan perkara ini telah pun disebut oleh pimpinan PR sendiri, sekiranya kita menang dan membentuk kerajaan sekalipun, kita akan membubarkan parlimen antara enam bulan hingga setahun. Namun, kalau menurut padangan saya, sewajarnya antara setahun hingga dua tahun. Kerana dalam tempoh tersebut diperlukan untuk kita membersihkan SPR, daftar pengundi, membetulkan proses undi pos bagi menjamin pilihanraya yang lebih adil. Kalau kita nak buat sekarang ini, orang-orang yang letak jawatan tersebut tidak boleh bertanding balek, melainkan seluruh parlimen dibubarkan.

Jadi, sekiranya seluruh parlimen dibubarkan, dalam keadaan sekarang SPR boleh menentukan lagi keputusan dengan kerjasama radio, tv, surat khabar, dll. Maka sudah tentu pilihanraya tersebut adalah pilihanraya yang terkotor. Jadi, kenapa kita mahu pertahankan mereka (BN) sangat?

Difahamkan Cikgu Pa telah menggunakan kedudukannya sebagai Pengerusi Lembaga Pengarah Harakah untuk memaksa Harakah menerbitkan pandangan peribadinya di muka surat hadapan dalam keluarannya baru-baru ini. Seperti yang kita sedia maklum, tindakan penyeberangan yang cuba dilakukan oleh PR telah dilihat oleh Cikgu Pa sebagai “tidak bermoral” dan “tidak demoktarik.” Tapi, apakah kita boleh juga katakan bahawa campur-tangan Cikgu Pa secara peribadi dalam Harakah ini juga merupakan sesuatu tindakan yang “tidak bermoral”, “tidak demoktarik”, malah barangkali seperti tampak seperti “diktator”?

Saya tidak mahulah menggunakan istilah-istilah itu. Tapi bagi saya ia tidak sepatutnya menggunakan kedudukannya untuk mengarahkan pandangan peribadinya disiarkan. Sama ada bermoral ataupun diktator, saya tidak mahu cakaplah. Tapi, memang tidak patutlah dia buat begitu. Dia sepatutnya menyedari bahawa Harakah sepatutnya digunakan untuk pandangan rasmi, ataupun untuk mana-mana pandangan-pandangan yang selari dengan pandangan yang rasmi.

Tapi, Cikgu Pa sendiri katakan itu pandangan peribadi. Masalahnya, kalau pandangan peribadi, kenapa siar di muka depan. Ini boleh menyebabkan satu gambaran seolah-olah itu pendirian PAS, kerana Harakah adalah lidah rasmi PAS. Itu yang tidak betul.

Saya rasa Cikgu Pas mungkin terlalu ghairah pada masa itu untuk melakukan apa yang dia sifatkan hendak menyelamatkan PAS. Tapi, saya rasa dari sudut setiakawannya, dari sudut kerjasamanya, dari sudut politiknya, maka saya rasa ia cukup merugikan.

Di Terengganu mungkin persepsinya berbeza. Dia mungkin akan turun dan berkata pada ahli-ahli PAS di Terengganu bahawa kita telah cakap benda ini, maka bila tidak berlaku 16 September, jadi kita pun selamatlah. Sepatutnya itu bukan mesejnya—untuk selamatkan diri kita seorang diri. Sepatutnya mesejnya ialah, memang kita sedang berusaha untuk mencapai matlamat 16 September, dan hampir tercapai pun. Tapi oleh kerana tindakan pihak lawan, ianya terganggu sedikit, namun itu tidak bererti gagal.

Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat ada mengeluarkan kenyataan yang membidas balek pandangan Cikgu Pa ini. Sayangnya, tidak disiarkan secara sewajarnya. Jadi, apakah kesan yang wujud ekoran pertelingkahan secara terbuka di kalangan pimpinan utama PAS ini?

Ini bukan benda yang kita banggakan. Malah ia adalah seauatu yang malang apabila perkara ini berlaku. Tapi, kesalahannya saya letakkan pada bahu Cikgu Pa kerana dia yang siarkan pendirian peribadinya yang bercanggah dengan pimpinan parti di muka depan dalam akhbar parti. Bagi saya, dialah puncanya. Saya rasa dengan keadaan begini, dan nampak gaya masing-masing, khususnya Cikgu Pa maseh mempertahankan tindakannya, maka kita macam menghadapi masa depan yang kurang baik, nauzubillah.

Kita sewajarnya mesti mampu berbincang dengan orang yang tidak setuju dengan kita. Bila Cikgu Pa mahu buat kenyataan itu, maka dia jangan bincang dengan orang yang di Terengganu. Dia kena bincang dengan orang yang di Selangor dan di negeri-negeri lain. Dan, tengoklah dulu maklum balas dari kami. Kalau bincang dengan orang-orang di Teregganu yang memang dah sealiran pemikirannya dengannya, maka tidak gunalah. Kerana, dia mesti tahu bahawa tindakannya itu adalah satu tindakan yang agak kontroversi. Tapi malangnya, dia tidak bincang dengan kami, sebaleknya bincang sesama mereka.

Akhirnya sekali, kalau kita melihat faktor Terengganu tersebut, sejauh mana pula Cikgu Pa dapat mempengaruhi presiden parti, Ustadh Hadi dalam merumuskan sebarang keputusan parti? Sebab, kita sering mendengar banyak dakwaan yang menyatakan bahawa Ustadh Hadi ini terlalu dipengaruhi oleh Cikgu Pa?

Saya rasa sedikit sebanyak mesti ada kebenaran. Saya tahu bahawa Ustadh Hadi menghormati Cikgu Pa dari segi bacaan politiknya. Namun, hakikatnya mereka dalam keadan yang jauh lebih kuat dari kami di Selangor, tetapi mereka tidak berjaya untuk menjatuhkan kerajaan BN Terengganu. Kami di Selangor yang jauh lebih lemah dari mereka, tapi kami berjaya.

Lalu apa yang perlu difikirkan ialah mungkin ada strategi dan kaedah mereka yang perlu diperbaiki. Kerana tidka ada sebab mereka harus kalah, sedangkan negeri-negeri lain yang yang lebih sukar kita boleh menang.

Komen-komen»

1. Jusnaidi Sukarmin - September 22, 2008

Saya rasa kecewa dengan sikap pemimpin PAS Terengganu yang bodoh sombong dan tidak tahu menilai sokongan rakyat kepada parti berkenaan.Cubalah PAS Terengganu cerminkan diri, mereka tidak berupaya untuk membangunkan diri sendiri sepertimana PAS Kelantan yang telah pun menegakkan bendera PAS selama 18 tahun.Kalau pun boleh berbangga memerintah pada tahun 1999, itu pun kerana gelombang reformasi yang dibawa oleh DSAI. Saya pada ketika itu bertugas di Kemaman Terengganu dan memberikan undi kepada PAS. Pada tahun 2004, saya telah ditukarkan ke Sarawak, saya balik dengan tambang sendiri berjumlah RM6,000 untuk memberikan undi kepada PAS, malangnya PAS kalah. Di mana semangat juang PAS Terengganu termasuk Mustafa Ali dan juak-juak mu, begitu juga dengan Utz.Nasaruddin Mat Isa, anda menang di Parlimen Bachok pun kerana rakyat Kelantan memang tak suka kat BN. Sedarlah….. sejauhmanakah Ustaz dah kembangkan Islam sepertimana ARQAM kembangkan pakaian purdah Islam. Fikitkankanlah pemimpin PAS Terengganu dan pemimpin PAS yang tak mahu berubah dan tidak KOMITED dan yakin kuasa ALLAH.

2. Abang K - September 22, 2008

Sorang aje ke yang komen? Buat penat baca aje ler

3. emenza - September 22, 2008

Syabas!!! teruskan sdr Ir Khalid dlm memperkatakan kebenaran walaupun kpd sedare kite sendiri agar kitr x bodoh sombong dan cakap gong dan merapu apabila ummah yg lain sedang bercakap tentang realiti dan fakta amali….. jangan cakap banyak teori yg hanya ideal shj pd pandangan peribadi….. masa akan mengajar kita tentang realiti dan memujuk kita memahami bahawa tidak semua mimpi peribadi akan jadi nyata bila usia makin tua… TK

4. Mahu Bantai Mustafa Ali Sampai Lumat? « Pencak Bicara MHM 1.0 - September 22, 2008

[…] kepada Ummahonline.com minggu lalu, beliau turut mengkritik kenyataan Mustafa yang bernada tidak yakin dengan projek peralihan kuasa yang diusahakan penasihat PKR Datuk Seri […]

5. apatakena - September 22, 2008

PR selangor pun akan mengulangi Trengganu kalau terus macam sekarang ini…susah dokmimpilah..
MB tak reti politik disuruh jaga negeri? habislah.,..

6. AFFANDI BIN YUSOFF - September 22, 2008

Benar dan betul apa yang dikatakan atau yang cetuskan idea oleh Cikgu Pa atau Dato’Hj Mustaffa Ali…memang pembengkang terlalu ghairah nak berkuasa hingga sanggup melobi,mungkin memberi apa-apa yang patut(janji pangkat atau wang) tindakan PR tidak demokratik,membelakangi pilihan majoriti rakyat.Bila terlalu ghairah gila nak memerintah,gila nak berkuasa maka semua apa yang mereka buat dibenarkan…dihalalkan.Pemikiran mereka juga telah tersumbat oleh kebenaran…biarpun terlalu alim,kuat ugama atau bertaraf tok guru yang masin mulutnya…tidak dapat melihat dibumi nyata,malah selalu menghalal segala hujah yang tidak rasional,tidak pragmatik…semuanya kerana terlalu taksub mahu kuasa memreintah Malaysia kononnya.Sanggup bersekongkol dengan tidak seugama…menitakkan hak bangsa dan agama sendiri…cuma inginkan kuasa.
Cara PR melakukan tindakan yang tidak waras,tidak demokratik,menidakkan hak pilihan rakyat,menanam rasa kecelaruan perasaan rakyat,merosakkan keharmonian ekonomi dan ketidak -stabilan keamanan.
Kami sokong Cikgu Pa…yang berpandangan jauh…maka lihat 16 September berlalu tanpa apa-apa…satu fantasi…satu gurauan yang melucukan…dan kini ada berbagai alasan dan kata jalan keluar untuk menyedapkan penyokong yang semangnya buta hati…buta kenyataan.Buat secara demokratik tunggulah pilahanraya ke 13 pula…jangan memacing…melobi…memujuk
dan sanggup berbuat apa saja hanya kerana gila kuasa.Lepas ini kalau boleh memerintah duduk pakat berkelani nak bahagikan bahagian kuasa…berkecamuk…cakap saja nampak bersatu dalam PR tetapi bunga-bunga cinta
ke arah perebutan kuasa dah nampak…ini belum lagi benar-benar berkuasa…lepas ni pakat dok berebut nak jadi menteri pulak lah tuuu…sokong pemikiran yang waras dan berpihak dibumi yang nyata bukan duuduk di dunia tetapi fikiran tergawang-gawang di alam hayalan dan fantasi…Dapatlah kita sebutkan “FANTASIA PAKATAN RAKYAT”

7. ‘Mentaliti suka haramkan’ punca PAS T’ganu tewas « Gerbang Informasi Anda - September 22, 2008

[…] kepada Ummahonline.com minggu lalu, beliau turut mengkritik kenyataan Mustafa yang bernada tidak yakin dengan projek peralihan kuasa yang diusahakan penasihat PKR Datuk Seri […]

8. Mentaliti suka haramkan’ punca PAS T’ganu tewas « - September 22, 2008

[…] kepada Ummahonline.com minggu lalu, beliau turut mengkritik kenyataan Mustafa yang bernada tidak yakin dengan projek peralihan kuasa yang diusahakan penasihat PKR Datuk Seri […]

9. Citra - September 22, 2008

Walaupun kita menjunjong demokrasi, tetapi serangan di antara pemimpin janganlah dibuat di media. Kalau tidak berpuas hati, cakap dalam mesyuarat. Bagaimana hendak jadi pemimpin kalau bercakaran sesama sendiri. Penyokong boleh mengkritik di mana-mana pun sebab mereka tidak ada saluran. Tetapi pemimpin ada saluran. Kritiklah masa mesyuarat. Oh Khalid! Kalau Cikgu Pa tak betul pun, janganlah kata macam ni. 16 September tak jadi Cikgu Pa tak ungkit pun.

10. abdrahim kassim - September 23, 2008

Sdr. Khalid,

Cara berfikir pemimpin PAS Terangganu ini kalau dibiarkan menguasai perjalanan PAS keseluruhannya, akan menjadikan PAS sebuah parti yang tidak akan kemana-mana.

Keberanian dan kesungguhan saudara menegur dan memerangi cara berfikir sedemikian, seharusnya diteruskan.

Terima kasih…

11. Analisis Khalid Samad salah! « Dupahang’s Weblog - September 25, 2008

[…] tidak pasti adakah temubual Khalid dengan Ummahonline.com berlaku selepas pesuruhjaya PAS itu bertemu mursyidul am PAS atau […]

12. anaklaut - September 26, 2008

Soal 16 sept bukan isu siapa betul dan siapa salah. Cikgu Pa harus lebih bijak dari itu. Melihat kepada perkara pokok dan utama. PAS Terengganu memang banyak masalah.
PAS Terengganu memerlukan perubahan. Ungkapan di bawah tempurung mungkin ada benarnya, mereka mesti berfikir di luar dari kerangka pemikiran yang ada. PAS Terengganu tenyata gagal dalam menanamkan keyakinan rakyat baik ketika mereka memerintah Terengganu dahulu atau sebelum dari itu, malah sekarang pun mereka hanya bertahan dengan sokongan yang ada. PAS Terengganu seharusnya belajar dari kesilapan yang mereka buat ketika memerintah Terengganu. Pemimpin kecuali TGHH jangan berlagak pandai atau merasakan mereka bagus dan pandai. Ternyata beberapa pemimpinnya tidak mampu mengurus tabdir dengan baik ketika memerintah Terengganu dahulu.
Berilah ruang kepada YB Syed Azman pula untuk berada di sebelah TGHH. Cikgu Pa, Wan Mutalib, Harun Taib, Abu Bakar Chik dan lain lain tu janganlah memegang peranan utama lagi.
TGHH faham akan kerenah sahabat-sahabatnya tapi beliau mungkin tidak sampai hati mahu menegur. Jangan lagi jadi seperti dulu, lantik JSR pun ada yang tidak tahu membaca apa lagi untuk membuat kerja. Wassalam.

13. daud samad - September 28, 2008

pada tahun 1961, seorang adun Parti Negara lompat parti masuk PAS. PAS Terengganu menerimanya, adakah itu juga dianggap sebagai tidak bermoral?

14. Polemik Majoriti Melayu Muslim (3M) « Dengan Izin…â„¢ - Oktober 6, 2008

[…] dengan pendapat-pendapat yang dilontarkan oleh YB Khalid Samad sebagaimana beliau ulas dalam temubual di Ummahonline dan juga nukilan di blog […]

15. Shafii - Oktober 24, 2008

Analisis Khalid Salah tentang Pas Terengganu

Walaupun saya hanya ahli Pas biasa di negeri Selangor tapi YB Khalid Samad tak boleh menafikan pengorbanan Pas Terengganu dan tak boleh memperkecilkan Pas Terengganu dlm usaha mereka menawan Terengganu.

Segala kejadian Allah swt itu banyak hikmah sebenarnya.. dan marilah kita renungi akan takdir Allah swt yg menyebabkan kekalahan ini.

Pertama sekali Allah swt sengaja mahu menjadikan negeri Terengganu korban supaya PR khususnya Pas dapat merasai ni’mat Allah swt utk berkuasa di Kedah, Perak dan Selangor…tidak ketinggalan di Pulau Pinang juga.

Maka Allah swt dedah dan nampakkan kpd kita semua betapa korupnya pemerintahan umno/bn selama ini…dinegeri negeri pantai barat itu. Amat dahsya!. Tanyalah kepimpinan PR khususnya Pas di negeri Selangor..tanya YB Datuk Dr Hassan Ali.

Keduanya..harga menawan negeri Terengganu itu amat mahal sebenarnya dan mengukur kepada keupayaan kemenangan Pas di pantai barat ..maka bayangkanlah betapa harga menawan negeri Terengganu itu sebenarnya adalah bersamaan dengan harga menawan 4 buah negeri di pantai barat iaitu Kedah, Perak, Selangor dan Pulau Pinang. MasyaAllah!

Usaha dan peranan para ulama dan amilin Pas Terengganu dlm menawan Terenganu sebenarnya amatlah dihargai oleh ahli Pas seluruh negara. kami amat merasainya!

Memang Terennganu suatu yg amat berharga bagi Pas sebenarnya…akan tapi itulah harga pengorbanan Pas Terengganu dan Allah swt kurniakan mereka dgn hati yg tabah dan kuat semangat..serta berbesar hati dlm perjuangan menawan Terengganu tapi menjadi pilihan Allah swt menjadikan negeri Terengganu sebagai korban utk mengurniakan kemenangan Pas dipantai barat.

Itulah antara hikmah Allah swt yg saya nampak.

16. Mohamed Ali Bin Bakri - April 7, 2009

assalamualaikum,saudara samad saya sokong bila ada yang tak kena anda menyuarakan pendapat dan komen,walaupun kepada pemimpin atas tapi biarlah ikhlas supaya perti kita kuat,mana ada manusia semuanya betul hatta pada pemimpin,

17. abu - Mei 5, 2009

Kena kenal siapa ahli politik siapa ahli parti siapa dalam daftar pengundi siapa mengundi siapa warga negara siapa pendatang haram siapa melayu siapa islam ?


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: